fredag 31. juli 2015

Det deilige med å løpe om morgenen

Aker Brygge i dag morges

Godt jeg hadde laget meg en treningsplan for denne uken. Eller hadde jeg aldri løpt til jobb i dag. Lillesnupp var våken gjennom hele natta og da klokken ringte kvart på seks var jeg veldig lite gira på å løpe til jobb. Men jeg bruker ikke mye lenger til på å løpe enn å trikke, og dusje måtte jeg uansett, så jeg snørte skoene og la i vei. 

Både sommerformen og gårsdagens intervalltrening kjennes godt. Intervalltreningen som skulle være på onsdag, gjorde jeg på torsdag i stedet. Det ble en ganske tøff og god økt. Beina og kroppen var tung i dag. Det var ikke bare bare å motivere seg. Og så er jeg ikke noe glad i å løpe med sekk. Jeg får lettere hold for jeg klarer ikke slappe like bra av og jeg føler at jeg lettere krummer i ryggen når jeg løper med den. Egentlig skulle jeg legge fra meg bagen på jobb i går, slik at jeg bare kunne løpe i vei i dag, men det glemte jeg.

Fordelen med turen hjemmefra og til jobb er at det er mest nedover (fra Nordstrand til Vika), og utsikten underveis er fantastisk. Jeg løper langs Oslofjorden. Det gir en fin motivasjon underveis. Tidligere har jeg sjekket at det er akkurat 10 km fra dør til dør, men i dag kom jeg til 9 km på Aker Brygge. Da begynte kneet å krangle ordentlig så jeg gikk derfra og de siste par hundre meterne til jobben. Jeg kjente det godt i hoftene etter at jeg løp i går. Det gir seg utslag i kneet i dag. Jeg håper at det gir seg med god uttøying, foam rolling og en dags hvile før neste løpetur, med Stine, på søndag. 

Jeg var nesten først på jobb i dag, ferdigtrent og kan nyte resten av dagen med positiv energi. Det er virkelig verdt litt jobbing for den følelsen.

Solveien

onsdag 29. juli 2015

Dag 2 av treningsuken - ikke som forventet


I går var det tirsdag og på planen stod 10 km med nabo-Anna. Nå hadde ikke hun løpt noe mens jeg var borte i ferien så vi reduserte til 6 km, vår vanlige runde bort til helsestasjonen på Karlsrud og tilbake. Innen vi var rundet første hjørne, fikk jeg skikkelig hold under ribbeina på vestre side. Ikke hadde jeg drukket eller spist mye så det var ganske overraskende. Stort sett går det over hvis jeg bare går litt, men ikke i går. Vi gikk og småjogget om hverandre. Runden endte vi med å bruke over 37 minutter på. Jeg kan virkelig ikke forstå hva dette er. Og det har fremdeles ikke gitt seg. Jeg kjenner det fremdeles når jeg går i dag. Dette legger jo en liten stopper for denne treningsplanen min kan du si. Eneste mulighet jeg ser nå er å bytte onsdagen til torsdagen og ta en hviledag i dag. Håper da at det har gitt seg til i morgen slik at jeg kan kjøre en intervallrunde da i stedet. Hvor typisk er det ikke at sånne ting kommer på de dårligste tidspunktene?

Etter den vel rolige løpeturen i går ble det en bra styrkeøkt hjemme på stua og i hagen. Jeg bruker husken til ungene til å kjøre tre runder knee tuck (planke med beina på husken, drar beina inn mot magen og rumpa i været). Deretter ble det knebøy, bulgarsk utfall, hip thrust og rygg. Gleder meg til yogaen kommer i gang igjen over sommeren slik at jeg der får en naturlig styrkeøkt også. Jeg er ikke så god på å motivere meg til akkurat denne delen av treningen. Men det føles jo kjempedeilig ut etterpå!

Jeg er også veldig glad i å tøye, og tøyer alltid lenge etter en løpetur eller styrkeøkt. Gjør jeg ikke det begynner kroppen å krible. Jeg håper jeg klarer å bli litt mykere, men også sterkere på yogaen denne høsten. Er så utrolig mange kule yogaposisjoner jeg gjerne skulle klart å utføre.


tirsdag 28. juli 2015

Nå begynner treningen mot halvmaraton




Jeg har meldt meg på København halvmaraton. Løpet er 13. september og både Stine og jeg har meldt oss på. Jeg har aldri løpt så langt før. Det blir kombinert barnefri, shoppingtur, kjæreste- og venninnehelg, og maratonløp. Jeg gleder meg masse! Både ryktes løypa å være lettløpt (det er jo ikke mange bakker i København) og den går gjennom alle de fine stedene jeg liker (sjekk løypekartet nederst).

Etter denne sommeren som har redusert treningen min endel (både på grunn av varmen på ferie, forstuede tær og omgangssyken) trenger jeg nå å komme i gang igjen. Hele våren har jeg og nabo-Anna vært flinke til å holde løpingen ved like. Vi har gjennomført mandagsmila, onsdagsintervaller og gjerne en langtur på lørdagene fast gjennom hele våren.

For å kickstarte første uke tilbake fra ferie har jeg laget meg en treningsplan, med god inspirasjon fra treningsplanen min på jogg.se. Der har jeg lagt inn Københav halvmaraton som mål og tiden jeg ønsker å løpe på (1:50). Da får jeg en fiks ferdig treningsplan som skal hjelpe meg å nå dette målet. Denne har jeg tilpasset min hverdag noe, for en hverdag med to små trenger planlegging.

Dette er planen:


Jeg har ikke laget meg en så konkret plan noen gang. Jeg liker å holde mulighetene åpne for å kjenne på formen, og det gjør jeg selv om planen er som over. Helgen må også tilpasses så det blir en løpedag og en hviledag. Men hva som blir hvilken får jeg ta som det kommer. Formen er også en viktig faktor. Jeg har hatt endel trøbbel med knær og hofte og det styrer selvfølgelig treningen.

I dag er det en rolig løpetur med nabo-Anna som står på planen, og jeg gleder meg.


mandag 27. juli 2015

Bikram-jogging


Jeg har nylig sett en ganske fascinerende dokumentar om ultraløpere som løper i ørkenen. Ultraløpere løper langt. Og mye. Det som definerer en ultraløpsdistanse er at den er lenger enn et vanlig maraton (42195 m). Disse ultraølperne i ørkenen løp 4 ultraløp på 250 km, alle i ørkenen, i løpet av ett år. Hvordan klarer de det? 

Jeg la ut på en liten løpetur igjen her nede i Spania. Planen var bakkeintervaller, men etter å ha varmet opp et par km skjønte jeg fort at det ikke var hensiktsmessig. Det ble derfor en 5 km rundt i området i stedet. Å løpe i 30 varmegrader, mens vinden blåser i samme varme 30 gradene, syns jeg er ganske uutholdelig. Dette må være løpingens svar på bikram yoga. Jeg klarte å holde et fint tempo, men det var ikke snakk om å orke å løpe langt. 


Øktene med styrke og hoppetau fungerte mye bedre for meg her nede. Jeg varmet opp med hoppetauet. Fikk opp pulsen ordentlig før jeg gikk løs på en enkel styrkeøkt. Denne gangen med fokus på bena.

Med hoppetauet har jeg funnet en fin kombo som jeg liker. Først kjører jeg 3x100 med små raske hopp og samlede ben. Deretter kjører jeg det jeg orker med hopp på ett bein (og bytter etter det antallet hopp jeg orker) og til slutt hopp hvor jeg bytter på annen hvert ben (som stillestående jogging).


Jeg er veldig glad i yoga og har i sommer latt meg inspirere av alle de flotte yogabildene på instagram. Mangler endel styrke i armer og skuldre for å komme ordentlig opp i bro, men jeg nærmer meg. Gleder meg til yogaen starter opp igjen over sommeren.


Følg meg gjerne på instagram @worldofarunner for flere oppdateringer, eller på facebook for å se alle nye innlegg

mandag 20. juli 2015

Ferietrening med hoppetau og strikk


I dag har vi kost oss på stranden. Det blir ikke så mange timene av gangen med to små, men de elsker å være i vannet og leke i sanden. Etter at ungene var i seng ble det en treningsøkt på meg.



I kofferten denne gang pakket jeg både hoppetau og to treningsstrikker. Når jeg ikke orker å løpe så langt på grunn av varmen er det perfekt med en kortere økt i hagen. I dag ble det hoppetau (fikk opp pulsen da ja), biceps og roing med strikk, hip thrust og planke. En god økt som gjorde meg sliten. Kan ikke si at teknikken fra barndommen satt helt når det kom til å hoppe tau. Husker ikke at jeg syns det var så slitsomt da. Men det er gøy å veksle litt på og gjøre noe nytt. Denne typen trening i varmen gikk overraskende greit. Det hjelper med litt mindre bevegelse.


Nå venter deilig middag på terrassen... og vin.

søndag 19. juli 2015

HOT morning run


Da jeg pakket kofferten før denne ferien hadde jeg blitt enig med meg selv om at jeg skal trene i løpet av ferien. Jeg pakket derfor med meg joggesko og treningstøy. Vi pakker alltid lett på tur så dette tok opp en stor del av min "kvote" i baggasjen. Jeg tar ikke med meg mye unødvendig når jeg reiser og dette gir jo selvfølgelig et lite press til å benytte det jeg har med. Derfor ble det en veldig varm morgentur her i Spania. Allerede klokken åtte på morgenen nærmet vi oss tredve varmegrader. Men jeg vet med meg selv at det beste er å komme i gang med treningen så raskt som mulig for å ha sjans til å følge opp gjennom uka. Det ble bare en 4 km løpetur i dag i fint tempo. Hjemme hadde jeg to unger som stod og trippet etter å komme oss av gårde til stranden så det var greit med en kort en. Men jeg er i gang. Og jeg skal holde det gående selv om det ikke blir de store øktene her nede. Dette handler jo om helårskroppen og ikke sommerkroppen (sistnevnte er jeg nok litt sent ute med uansett).

I morgen får jeg prøve å legge treningen til kvelden i stedet. Da blåser det mer og temperaturen føles bedre. Om jeg blir mindre varm og svett tviler jeg allikevel på. I morgen skal jeg gjøre noe jeg ikke ar gjort på veldig mange år, og jeg må si jeg gleder meg litt.


Trener du på ferien?

tirsdag 14. juli 2015

Den perfekte start på dagen

Ganske så fint å løpe forbi her på morgenen

Jeg har tenkt lenge på om dette er et sted å legge inn en løpeøkt nå som hverdagen snart står for tur. Dette året hjemme i permisjon med lillesnupp har vært en slags unntakstilstand. Nabo-Anna og jeg har hatt en fast onsdagsøkt med jentene i vogna. Det har enten blitt løpetur med vogna eller, i de fleste tilfellene, intervaller på Lambertseter-banen, mens jentene har sovet i vogna si i skyggen. Helt perfekt. Men det blir ikke like lett nå. Og jeg har fremdeles lyst til å prøve å få til tre økter i uka, samt en yogaklasse. Hvis alt skal skje etter at ungene er i seng så blir det veldig liten tid i ro før jeg legger meg. Jeg legger meg mellom 22 og 23 for mine unger er våkne gjerne før 5 på morgenen. Med andre ord kan det å løpe til jobb på morgenen være tingen. Det er noe med å få denne hverdagskabalen til å gå opp, jeg vil føle at jeg ser mye til ungene, og jeg orker ikke å føle så mye på tidsklemma. Da er det noe som må utgå.

I dag prøvde jeg for første gang å løpe til jobb. Jeg har vært innom sentrumsdelen av løypa på Sentrumsløpet. Jeg løper hjemmefra, ned Kongsveien og over Aker Brygge. Akkurat på meteren 10 km fra dør til dør. Utsikten på denne turen er helt fantastisk. Mye bedre enn å kjøre trikken samme vei. Og akkurat ned Kongsveien, når alle sykler i full fart forbi, kan jeg tenke at det er faktisk jeg som trener her. Du sitter jo bare og henger. To pluss der altså!

Minuset er å løpe med en litt for tung sekk på ryggen. Jeg fikk ordentlig hold i dag på grunn av denne. Jeg får ikke slappet nok av i brystet. Det hjalp å løsne opp, men da slenger jo sekken mer også. Men hvis dette skal bli noe fast kan jeg jo ha endel ting stående på jobben. Kanskje jeg kan slippe sekk. Vi får se. Jeg venner meg nok til å løpe med også.

Tempoet var greit i dag, tatt i betraktning at jeg fikk hold. Jeg er ikke så bekymret over formen lenger og begynner nå å se fremover mot halvmaraton i København i september.

Liten sekk, men allikevel for tung i dag. Ellers perfekt størrelse og passform. Takk til Tekna BIL!

Følg meg på instagram @worldofarunner for oppdateringer underveis

mandag 13. juli 2015

Bøker om løping: Fem bøker du kan ta med deg på ferien

Noen vil kanskje si at jeg har hatt en litt ensporet tankegang siden jeg begynte å løpe. Sånn er det vel med nye interesser. Ikke bare har jeg lest alt jeg kan komme over av tester og anbefalinger, men jeg har gått fra å lese moteblader til treningsblader. Runners World Norge, Shape Up og Kamille Puls er mine favoritter. Det er nemlig fint lite om slanking og mer om et helhetlig perspektiv. Jeg har fullført fire bøker etter at jeg fikk unger, tre av dem er løpebøker. Når andre leser VG i pausene, leter jeg opp løpeartikler. Derfor tenkte jeg det passet fint med en liten anbefaling av sporty sommerlektyre.

Fem løpebøker du kan ta med deg på ferien:


1. Født til å løpe (Born to Run) av Christopher McDougal

Hva ville du gjort om du fikk beskjed om at du ikke burde løpe igjen? Sluttet? Chris McDougal ønsker heller å finne ut hvorfor noen kan løpe hele livet, mens andre blir utsatt for skader. På veien søker han opp Caballo Blanco, en mystisk fyr som lever sammen med løpefolket, Tarahumanerne og som skal sette i stand verdens mest spektakulære løp.

Denne fenget meg veldig. Et lite innblikk i ultraløping, i andre kulturer, store personligheter og en god penn.

2. Løp som en jente av Alexandra Heminsley

Hvordan kan man løpe maraton når man ikke engang klarer å løpe en kilometer uten å måtte avbryte joggeturen? En lettlest fin bok om motivasjon, prioriteringer og troen på seg selv.


(de tre neste planlegger jeg å ta med meg selv. Disse har jeg fått anbefalt, men ikke lest selv enda)

3. Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping av Murakami, Haruki

Murakami er ikke bare en kjent forfatter, men også en som elsker å løpe. Han liker de lange distansene og løper mer eller mindre hver dag.

"I 1982 bestemte Haruki Murakami seg for å selge jazzbaren sin for å vie seg helt til skrivingen, og begynte å løpe for å holde seg i form. Ett år senere hadde han fullført et sololøp fra Athen til Marathon. Siden den gang har han løpt én maraton i året, deltatt i utallige løp og triatlon, og skrevet den ene kritikerroste boken etter den andre."

4. Å løpe med kenyanere av Adharanand Finn 

"I denne boken gir Finn oss et unikt innblikk i hverdagen og drømmene til de kenyanske suksessløperne, samtidig som han gir oss sin egen løpehistorie, praktiske treningsråd, tips om konkurranseforberedelser og mye, mye mer".

5. Eat and Run My Unlikely Journey to Ultramarathon Greatness av Scott Jurek og Steve Friedman (kun på engelsk)

Scott Jurek er portrettert i boken født til å løpe der han er en av deltakerne i Caballo Blancos Ultraløp med Tarahumanerne. Han er en legende innen ultraløpmiljøet, en fascinerende fyr og veganer.
"For nearly two decades, Scott Jurek has been a dominant force—and darling—in the grueling and growing sport of ultrarunning. Until recently he held the American 24-hour record".

Har du tips til bøker om trening eller løping?

lørdag 11. juli 2015

I dag fant jeg løpeformen

Etter å ha løpt for første gang, etter et lite opphold og en liten skade, på torsdag, var jeg litt usikker på hvordan formen lå an. I dag tok jeg samme løypa og fant formen. Virkelig. Tempoet var bra, beina føltes lette og pusten begynner også å komme på plass. Det er dette jeg syns er deilig med å løpe. Å bare kunne løpe i vei, i godt tempo, ganske uanstrengt. I dag løp jeg med musikk på øret. Det er en veldig sjelden vare for min del. Men ettersom sola skinte og jeg bare skulle ta en liten tur for å komme meg ut, funket det fint i dag.

Jeg har tenkt å ta det med ro frem til tærne er helt fine. I dag løpe jeg samme runde som på onsdag, en tur på ca 6 km som er relativ lettløpt. Når går det greit å løpe, men jeg kjenner det godt om trykket kommer fra siden. Derfor blir det mine Nike Lunarglide 6 som får bli med på tur om dagen. Vi reiser på ferie i neste uke og da planlegger jeg å fokusere på intervaller. Jeg er ikke så god på å løpe i varmen og da må jeg prioritere korte, effektive økter.

følg meg på instagram @worldofarunner for video-update av turen.

Omelettmuffins til frokost: raskt og enkelt


God morgen! 

Denne superenkle frokosten er perfekt for oss på farta. Omelettmuffinsene er supergode, perfekt i størrelse og går raskt å lage. Jeg pleier å bruke det jeg har av grønnsaker i kjøleskapet, for eksempel brokkoli og paprika, og gjerne bacon eller skinke om vi har det. Bacon kan du enten hakke opp i små biter, eller steke i strimler og legge rundt i kantene før du heller røren oppi formen. Ungene elsker disse og jeg får i meg ekstra proteiner. I tillegg er det godt med noe annet enn brødskiver i helgene. Er det noe igjen så holder de seg fint i kjøleskapet og jeg har det ofte med til lunsj på jobb.

Sånn gjør jeg det (tolv omelettmuffins):

Bland 10 egg i en bolle og tilsett litt vann
Smør inn muffinsformene med olje (jeg har et stekebrett med muffinsformer, men feks silikonformer funker også)

Krydre med salt og pepper
Hakk opp grønnsaker og eventuelt bacon/skinke
Stek bacon i pannen før du tilsetter røren.
Du kan også legge strimlene langs kantene på formen før du heller røren i midten.
Bland alt sammen.

Hell i røren i formene. Du behøver ikke ta helt fullt for de øker litt i størrelse

Ha de i forvarmet ovn på 200 grader i 15 minutter.

fredag 10. juli 2015

Trening med barna


Når ungene er ute og leker er det helt perfekt å legge inn en liten treningsøkt. Jeg holder på med 30 days squat challange. I dag var dag 5 og jeg skulle utføre 40 squats/knebøy. Hvordan jeg skal klare 230 squats dag 30 lurer jeg veldig på, for jeg syn allerede at dette begynner å bli tungt. Jeg motiveres lett av slike utfordringer. Jeg synd 30 days squat challenge var fin for det lar seg så lett gjøre hjemme, samt at da er jeg allerede i gang med å trene litt og tar gjerne noen andre øvelser i samme slengen. Det er fint for mine bein og hofter som trenger å bli sterkere for å unngå løpeskader.

I dag ble det squats med lillesnupp på skuldrene og planke og hoftefleksjon på husken. Hvem trenger vel slynge når man har huskestativ i hagen? Det er forøvrig perfekt å feste strikk i også for å gjennomføre andre typer øvelser. Øvelsene jeg har gjort i dag krever god teknikk for ikke å belaste feil. Sjekk gjerne forklaringer av gjennomføring om du ikke har gjort disse før. Det ligger både videoer og bildebeskrivelser på nett.



Løpe etter skade


Endelig kan jeg løpe igjen. For en ukes tid siden skled jeg og sparka i veggen. Det resulterte i en lille tå og ganske vondt for å gå. Nå er det mye bedre. Det gjør fremdeles vondt å ha på sko som klemmer mot tærne, men det gjør ikke vondt å løpe. Dette har jeg ventet utålmodig på.

I dag ble det derfor en kort tur med nabo-Anna, min faste løpevenn. Vi har våre runder og en som er rett over 5 km. Perfekt for ikke å overbelaste igjen. Det var veldig deilig å komme seg ut, skravle og få frisk luft. Samtidig føltes det som det var mye lenger enn to uker siden vi hadde løpt. Tempoet og kroppen føltes greit, men jeg kjente det i lungene. Heldigvis gikk det over i løpet av turen. Nå håper jeg tærne blir helt bra snart, slik at jeg kan ta noen lengre turer igjen.

Hvorfor jeg løper


Jeg begynte å løpe aktivt i januar 2015. Så jeg er en relativt fersk løper Før det har jeg også løpt. Men en tur på 3 kilometer var mer enn nok, og 5 ganske uaktuelt. Da var løpingen en måte å få til en rask treningsøkt på. Eller som oppvarming til styrketrening.

Nå løper jeg for å kople av. For å kunne puste ordentlig og stresse ned. For å bli kvitt spenninger og aggresjon.For å føle flyt. For å føle meg bedre. For å bli en bedre mamma og en bedre kjæreste. For å takle hverdagsmaset. Fordi det er gøy.

Løper du?