Bikram-jogging | World of a Runner: Bikram-jogging

mandag 27. juli 2015

Bikram-jogging


Jeg har nylig sett en ganske fascinerende dokumentar om ultraløpere som løper i ørkenen. Ultraløpere løper langt. Og mye. Det som definerer en ultraløpsdistanse er at den er lenger enn et vanlig maraton (42195 m). Disse ultraølperne i ørkenen løp 4 ultraløp på 250 km, alle i ørkenen, i løpet av ett år. Hvordan klarer de det? 

Jeg la ut på en liten løpetur igjen her nede i Spania. Planen var bakkeintervaller, men etter å ha varmet opp et par km skjønte jeg fort at det ikke var hensiktsmessig. Det ble derfor en 5 km rundt i området i stedet. Å løpe i 30 varmegrader, mens vinden blåser i samme varme 30 gradene, syns jeg er ganske uutholdelig. Dette må være løpingens svar på bikram yoga. Jeg klarte å holde et fint tempo, men det var ikke snakk om å orke å løpe langt. 


Øktene med styrke og hoppetau fungerte mye bedre for meg her nede. Jeg varmet opp med hoppetauet. Fikk opp pulsen ordentlig før jeg gikk løs på en enkel styrkeøkt. Denne gangen med fokus på bena.

Med hoppetauet har jeg funnet en fin kombo som jeg liker. Først kjører jeg 3x100 med små raske hopp og samlede ben. Deretter kjører jeg det jeg orker med hopp på ett bein (og bytter etter det antallet hopp jeg orker) og til slutt hopp hvor jeg bytter på annen hvert ben (som stillestående jogging).


Jeg er veldig glad i yoga og har i sommer latt meg inspirere av alle de flotte yogabildene på instagram. Mangler endel styrke i armer og skuldre for å komme ordentlig opp i bro, men jeg nærmer meg. Gleder meg til yogaen starter opp igjen over sommeren.


Følg meg gjerne på instagram @worldofarunner for flere oppdateringer, eller på facebook for å se alle nye innlegg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar