Bøker om løping: Fem bøker du kan ta med deg på ferien | World of a Runner: Bøker om løping: Fem bøker du kan ta med deg på ferien

mandag 13. juli 2015

Bøker om løping: Fem bøker du kan ta med deg på ferien

Noen vil kanskje si at jeg har hatt en litt ensporet tankegang siden jeg begynte å løpe. Sånn er det vel med nye interesser. Ikke bare har jeg lest alt jeg kan komme over av tester og anbefalinger, men jeg har gått fra å lese moteblader til treningsblader. Runners World Norge, Shape Up og Kamille Puls er mine favoritter. Det er nemlig fint lite om slanking og mer om et helhetlig perspektiv. Jeg har fullført fire bøker etter at jeg fikk unger, tre av dem er løpebøker. Når andre leser VG i pausene, leter jeg opp løpeartikler. Derfor tenkte jeg det passet fint med en liten anbefaling av sporty sommerlektyre.

Fem løpebøker du kan ta med deg på ferien:


1. Født til å løpe (Born to Run) av Christopher McDougal

Hva ville du gjort om du fikk beskjed om at du ikke burde løpe igjen? Sluttet? Chris McDougal ønsker heller å finne ut hvorfor noen kan løpe hele livet, mens andre blir utsatt for skader. På veien søker han opp Caballo Blanco, en mystisk fyr som lever sammen med løpefolket, Tarahumanerne og som skal sette i stand verdens mest spektakulære løp.

Denne fenget meg veldig. Et lite innblikk i ultraløping, i andre kulturer, store personligheter og en god penn.

2. Løp som en jente av Alexandra Heminsley

Hvordan kan man løpe maraton når man ikke engang klarer å løpe en kilometer uten å måtte avbryte joggeturen? En lettlest fin bok om motivasjon, prioriteringer og troen på seg selv.


(de tre neste planlegger jeg å ta med meg selv. Disse har jeg fått anbefalt, men ikke lest selv enda)

3. Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping av Murakami, Haruki

Murakami er ikke bare en kjent forfatter, men også en som elsker å løpe. Han liker de lange distansene og løper mer eller mindre hver dag.

"I 1982 bestemte Haruki Murakami seg for å selge jazzbaren sin for å vie seg helt til skrivingen, og begynte å løpe for å holde seg i form. Ett år senere hadde han fullført et sololøp fra Athen til Marathon. Siden den gang har han løpt én maraton i året, deltatt i utallige løp og triatlon, og skrevet den ene kritikerroste boken etter den andre."

4. Å løpe med kenyanere av Adharanand Finn 

"I denne boken gir Finn oss et unikt innblikk i hverdagen og drømmene til de kenyanske suksessløperne, samtidig som han gir oss sin egen løpehistorie, praktiske treningsråd, tips om konkurranseforberedelser og mye, mye mer".

5. Eat and Run My Unlikely Journey to Ultramarathon Greatness av Scott Jurek og Steve Friedman (kun på engelsk)

Scott Jurek er portrettert i boken født til å løpe der han er en av deltakerne i Caballo Blancos Ultraløp med Tarahumanerne. Han er en legende innen ultraløpmiljøet, en fascinerende fyr og veganer.
"For nearly two decades, Scott Jurek has been a dominant force—and darling—in the grueling and growing sport of ultrarunning. Until recently he held the American 24-hour record".

Har du tips til bøker om trening eller løping?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar