5 tips: Hvordan komme i gang med løpingen? | World of a Runner: 5 tips: Hvordan komme i gang med løpingen?

mandag 17. august 2015

5 tips: Hvordan komme i gang med løpingen?


Da jeg bodde i byen tok jeg av og til en løpetur når jeg hadde dårlig tid, eller ikke orket å trene innendørs. Det ble tre kilometer, målt ved antall sanger jeg ville høre på før jeg var hjemme igjen. Å løpe på tredemølla på treningssenteret var hovedsaklig 10 minutter med selvpining som oppvarming til styrketreningen. Akkurat det siste vet jeg ikke om har endret seg, for jeg er ikke veldig glad i å løpe på mølle.


Jeg har nettopp vært hjemme i permisjon ett år med minstejenta. Det var mange trilleturer med en fin barselgjeng på fem. Barseljentene bestemte seg etterhvert for å begynne å løpe sammen. Alle ønsket å komme seg litt ut, men syns ikke det var så lett med de små som krevde sitt hjemme. I januar var ungene store nok til at vi hadde fått inn noe som liknet en leggerutine og alle var derfor klare for en kveld med jogging i uka.
  1. Finn en løpepartner. Faste avtaler gjør det vanskeligere å avlyse, og det er så mye hyggeligere å ha noen å løpe med. Er man ikke av den skravlete typen kan man avtale å løpe sammen, men med musikk på øret begge to.

Første turen vår denne januarkvelden var vi alle enige om å gjøre det vi orket. Måtte vi gå så var det helt greit. Og tempoet ble bestemt etter de som løp saktest. Det var vel egentlig 4 av 5 som holdt igjen. Første turen var på 4,68 km og vi brukte rett over 37 minutter.
  1. Det er ikke avstand og tid som er det viktigste når man begynner å løpe (og egentlig ikke senere heller). Man må ha lyst til å gå ut og løpe neste gang også. Da er det bedre å starte i det små for ikke å miste motivasjonen.

Allerede et par uker etter hadde vi funnet mer ut av formen, løypa og tempoet. Vi visste hva vi orket samt at flere jevnlige trilleturer i dagene mellom bidro til å styrke kondisen. Det er nettopp dette jeg syns var helt topp med denne permisjonen. De lange turene som bidro til å løfte formen på en måte jeg ikke opplevde med førstemann som hatet å ligge i vogn. Tur nummer 2 ble en kilometer lenger, men bare 1 minutt lenger i tid.
  1. Finn en rute som ikke er for krevende. Gjerne en runde. Prøv deg frem. Selv syns jeg at en runde er motiverende. Når jeg er halvveis og vet at det bare er å løpe hjem, syns jeg det er lettere å holde tempoet. Og har man tatt for hardt i på første del, skal man jo "bare" hjem.

Etter det holdt vi oss til faste mandagsturer gjennom vintermånedene. To av oss hadde som mål å løpe Sentrumsløpet og la inn noen flere økter utover mot våren. Men det viktigste for meg var å holde på avtalene, selv om jeg helst ville ligge på sofaen og nyte litt velfortjent egentid etter en lang dag. Ved å holde fast på avtalene kommer man seg ut og over den første tunge kneika.
  1. Bestemme deg for at den faste løpeturen er hellig. Jeg avlyser ikke løpeturen om ikke det er uungåelig (det har bare skjedd på grunn av sykdom hittil). Andre avtaler må legges på andre dager. Ikke alle har skjønt det underveis, men for meg har løpingen vært viktig å prioritere.

Og vips så har man kommet litt nærmere målet. For meg har dette vært å løpe 10 km ute en intens lengsel om å bare bli ferdig.
  1. Sett deg et mål og jobb mot det. La det være små mål i starten. Kanskje det er å orke å løpe til butikken og tilbake, eller kanskje det er å løpe dine første 5 kilometer. Når første mål er nådd, setter du et nytt.
Mitt neste mål er å fullføre København halvmaraton på under 1 time og 50 minutter. Det hadde jeg ikke trodd da jeg startet i januar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar