Hvordan få tid til å trene med småbarn? | World of a Runner: Hvordan få tid til å trene med småbarn?

mandag 31. august 2015

Hvordan få tid til å trene med småbarn?

Hverdagen består av å stelle unger, spise frokost, lever i barnehagen, gå på jobb, hente i barnehagen, leke og lage middag, leke litt til, se på barnetv, legge barn, og til slutt; to timer egentid! Denne egentiden skal brukes til kjærstetid, blogging, trening, se på en serie, jobbe litt, strikke, lese, redigere bilder vi har tatt, treffe venner, lese blader og slappe av.

Jeg prøver å få til i alle fall tre treningsøkter i uken. De fleste er lagt til disse to timene med egentid. På bekostning av alt det andre. Men det er min prioritering. For løping gir meg ro, overskudd, energi, stressmestring og egentid. Får jeg med meg noen er det også vennetid. Og så får jeg tid til det andre en eller annen gang også. Man blir jo god på multitasking etterhvert.


Mine fem tips til å få tid til å trene i hverdagen


1. Tren etter at ungene har lagt seg
Før orket jeg ikke tanken på da å dra ut så sent, men nå har dette blitt min favorittid til trening. Ta på deg treningsklær når du skifter på ungene og gå rett ut døra når de er lagt. Jeg gleder meg til denne tiden hvor jeg kan puste ut litt etter en lang dag.

2. Få barnevakt
Før fikk vi gjerne barnevakt for å gå ut og spise/treffe venner. Nå har jeg også hatt barnevakt for å løpe meg en tur. Min pappa sitter gjerne barnevakt en times tid etter at ungene er i seng, og når mannen da er borte passer det perfekt med en løpetur da. Det er kanskje ikke så vanskelig å få noen til å se til ungene en liten time enten på dagen eller etter de er i seng. Mer trenger man jo ikke.

3. Løp til/fra jobb
For oss er denne kabalen litt kinkig ettersom jeg gjerne vil jobbe meg opp ekstratid så jeg kan hente tidligere i barnehagen. Jeg går derfor på jobb allerede klokken 0600, men for mange er dette et godt alternativ.

4. Løp/tren med ungene
Putt ungen i vogna og løp, eller la de sykle ved siden av om de er større. Bruk ungene som vekt til styrketrening eller tren mens de er på lekeplassen. Mulighetene er mange og stort sett syns de det er gøy å være med.

5. Avtal at dere får hver deres treningstid
Det er deilig å få til en treningsøkt i helgen også, og da kan man kanskje avtale at man tar en time hver for seg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar