Hvorfor er yoga så bra? 11 gode grunner | World of a Runner: Hvorfor er yoga så bra? 11 gode grunner

onsdag 19. august 2015

Hvorfor er yoga så bra? 11 gode grunner



Endelig! Vi er i gang igjen etter sommerferien. Jeg går på yoga en gang i uken og elsker det. Jeg har drevet med yoga av og på i over 12 år nå. Jeg driver ikke med det hver dag, men syns det er veldig godt å gjøre det en gang i uka. Av og til gjør jeg noen sekvenser hjemme også, spesielt om jeg har hatt en lang løpetur eller krevende intervaller. Da er det så godt å tøye skikkelig.

I går var det en som spurte meg på instagram om hva yoga hjelper meg med. Dette er en løpekompis og jeg svarte delvis ut i fra hva yoga gjør for meg som løper. Allikevel er dette like aktuelt for deg som ikke er løper. Mitt svar er: det hjelper meg å tøye og strekke ordentlig. Jeg tror en fleksibel kropp kan forebygge skader. I mitt tilfelle er det særlig tøying av hamstrings, hofteleddsbøyere, hofter og rygg som jeg syns jeg har godt utbytte av når det kommer til løpingen. Og også i en hverdag med små barn.


Kurset jeg nå følger heter Vinyasa Flow. Her er det mye styrke, bevegelser som flyter i hverandre og balanse. Jeg får av og til kjørt meg skikkelig og blir god og svett. For meg er det en perfekt kombo. Jeg får trent core, som er bra for løpere, og balanse som jeg også tror vi har godt utbytte av.

Jeg kopler ut på yogaen. Det er deilig å bare konsentrere seg om her og nå. Akkurat som jeg gjør med løpingen. Det gir meg ro. Og mindre stress. Jeg blir en hyggeligere person å omgås og en bedre mamma. Og jeg orker mer. Jeg får puste.


Dette er hva yoga er for meg. Men det er faktisk ikke så fjernt fra hva det kan gjøre for deg også. Det finnes mange retninger innen yoga og de ulike retningene har ulike vitenskapelig dokumenterte fordeler (lenke til Huffington Post). For å generalisere:


Forskning viser faktisk at yoga kan (lenke til the independent) gi samme effekt når det kommer til å redusere risikofaktorer ved hjertesykdom som sykling og aerobic. Den konkrete faktoren vet de dessverre ikke.

Så det er ingen grunn til å lure på om du skal begynne. Og hvis du ikke oppnår alle fordelene nevnt over, tror jeg allikevel du vil oppleve velvære, at du blir mer fleksibel og at stressnivået senker seg. Om ikke permanent, så for en liten stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar