Langtur: 20 kilometer i Østmarka | World of a Runner: Langtur: 20 kilometer i Østmarka

mandag 10. august 2015

Langtur: 20 kilometer i Østmarka


Det er så deilig å løpe i skogen. Det er godt for både kropp og sjel. Og spesielt knærne mine. Derfor må jeg nå legge de lengre turene på mykere underlag. Gjør jeg det spiller kroppen på lag. I går hadde jeg rolig langtur på planen. Det så jeg at min venninne Stine også hadde så da avtalte vi å løpe sammen. Det er så mye hyggeligere å løpe sammen med en annen. Når jeg løper med Stine blir jeg pushet til å gi litt ekstra. Og hun får noen å skravle med, for Stine klarer å holde et mye høyere tempo enn det jeg gjør.


Stine og jeg ved Elvåga

Vi løp fra Bøler til Haraløkka, langs Nøklevann til Mariholtet. Derfra løp vi til Elvåga og langs dette vannet et stykke, før vi snudde og løp tilbake på motsatt side. Det var mye terreng og fine skogsløyper. Disse syns jeg er veldig fine og løpe på. Det er noe med den barnlige gleden jeg føler når jeg springer over røtter, hopper fra stein til stein, plumper i en pytt og har gjørme oppover beina. Jeg syns det fremdeles er utfordrende å vite hvor man skal plassere beina i høyt tempo. Derfor klarer jeg heller ikke løpe så fort her selv om det går nedover. Det var en gang jeg hektet foten i en rot, men klarte heldigvis å holde meg på beina. Og godt var det for dette var midt inne i skogen og det hadde blitt tungt for Stine å måtte bære meg hjem herfra.  

Planen min var en rolig langtur. Og jeg er ikke så dreven at jeg alltid klarer å vite hvor mye jeg kan gi for å ikke brenne meg ut for tidlig. Derfor måtte også gå opp noen av bakkene på turen for å løpe 20 kilometer er ikke hverdagskost for meg. Totalt brukte vi 2 timer og 15 minutter på turen, og inkludert gåpausene ble gjennomsnittspace på 6,38. Jeg er godt fornøyd med det. Kroppen føltes fin etterpå, jeg var ikke utslitt og jeg har ingen vondter. 


Jeg syns kanskje den største utfordringen på en sånn tur er å ha nok energi. Både må jeg spise bedre i forkant, og jeg burde kanskje hatt med meg noe underveis. Før jeg løp den morgenen spiste jeg en brødskive i femtiden (måtte opp med lillesnupp da så tok like godt en skive), før jeg la meg igjen og spiste frokost igjen klokka ni. Da tok jeg to brødskiver, en youghurt, ett glass vann og en kopp kaffe. Vi startet turen rett over elleve og da hadde jeg med to små flasker med energidrikk i drikkebeltet. Jeg skulle nok hatt med litt vann også for jeg blir veldig lei av det søte. Og også tidvis litt kvalm. Jeg er glad jeg hadde fylt opp begge beholderne for jeg trengte alt sammen på turen. I København er det relativt tett med drikkestasjoner underveis, men jeg må planlegge matinntaket litt bedre tror jeg.

Dette blir eneste langtur jeg skal ha før halvmaraton i København. Fra nå av må jeg konsentrere meg om intervallene og få ordentlig utbytte av disse. Jeg syns denne langturen gikk veldig fint og bekymrer meg ikke for distansen i København. Jeg er mer usikker på om 1t 50 min er et realistisk mål. Det er i alle fall noe å jobbe mot. Og København er heldigvis en god del flatere enn turen i Østmarka. Derfor er jeg ved godt mot fremdeles.



Midt utti skogen så vi denne lappen. Jeg løper stort sett med en stein i hånda i tilfelle hold. Steinen som da hadde vært med oss i 9 km ble kastet i kloppen. Turen hjem igjen ble god (og jeg falt jo ikke i den roten), men jeg er ikke sikker på om dette gjorde stort for farten.


Jeg bruker kompressjonsstøtte fra Zensah på kneet når jeg løper om dagen. 
Om det ikke gjør ting bedre, blir det i alle fall ikke verre.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar