Tilbakevendende hold og bånn gass | World of a Runner: Tilbakevendende hold og bånn gass

fredag 7. august 2015

Tilbakevendende hold og bånn gass

å løpe langs Solveien med utsikt over fjorden er vanligvis veldig meditativt

Etter sommerferien har jeg slitt med tilbakevendende hold når jeg løper. Det kom første gang da jeg løp sammen med nabo-Anna etter ferien. Vi skulle løpe vår vanlige 5 km runde, men etter et par hundre meter fikk jeg hold under ribbeina på venstre side. Vi gikk og småjogget om hverandre og endte med en pace på 6,28 i gjennomsnitt. Det gjorde ordentlig vondt. Og det ga seg faktisk ikke før etter et par dager.

Etter det gikk det greit frem til jeg løp med nabo-Anna på onsdag. Vi løp denne gangen en annen, lengre runde, og da merket jeg det mot slutten igjen. Heldigvis gikk det over av seg selv denne gangen.

Og for å bevise at dette ikke har noe med nabo- Anna å gjøre; i dag skulle jeg løpe intervaller alene. Jeg startet med rolig oppvarming (6 min på km) og hadde akkurat begynt å øke farten etter en km. Da kommer det igjen. Akkurat samme sted. Jeg klarte med i 2, 5 km og måtte så gå, hvile, strekke. Det er både vondt og fryktelig irriterende når man bare vil legge i vei.

Da jeg kom til en bakke jeg måtte løpe opp ga det seg. Det gikk fint frem til neste bakke, som er relativt lang og bratt. Her kjente jeg heller ingen ting og holdt fint tempo. På toppen var det bare å gasse på for holdet var borte. Jeg løp faktisk den raskeste km hittil (hurra), det var bare to km hjem.

Det ble ingen intervalløkt i dag. Og jeg skjønner fremdeles ikke hva det var. Ikke hadde jeg spist rett før løpeturen (2 timer før). Ikke hadde jeg drukket store mengder heller. Jeg lurer rett og slett på om det kan være måten jeg puster på. Eller anstrenger meg på.

Håper ikke dette skal bli en ny trend for da blir det tungt å løpe halvmaraton i København om en måneds tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar