5 tips til deg som skal delta i Oslo Maraton i helgen | World of a Runner: 5 tips til deg som skal delta i Oslo Maraton i helgen

fredag 18. september 2015

5 tips til deg som skal delta i Oslo Maraton i helgen


Startnummeret ligger klar til å bli hentet, men jeg må innse at det ikke er det beste for kneet å ta seg en ny asfalttur så tett på forrige helg. Jeg er påmeldt 10 for Grete i Oslo Maraton og hadde gledet meg til å løpe i denne folkefesten, spesielt til å treffe flere instavenner som også skal løpe. I dag er første dag jeg foreløpig ikke har kjent ubehag i kneet når jeg går. Et godt tegn, men jeg har ikke prøvd å løpe enda. Kneet skal få hvile. Treningen fremover er faktisk viktigere å prioritere nå selv om det er surt å ikke kunne delta. Det kommer alltids et løp og jeg bør nok fokusere på de som går i skogen fremfor de i byen.

Men jeg kan allikevel dele noen tips med dere i forkant av morgendagens Oslo Maraton.

5 tips til deg som skal løpe i morgen:
  • Du har gjort det du har kunnet med tanke på trening. Nå skal du lade, spise mat, fylle energilagrene og glede deg. 

  • Legg frem tøyet. Sjekk værmeldingen. Finn ut hva du skal løpe i og sjekk at det er klart. Husk at det ofte blir varmere å løpe enn du trodde. Legg frem startnummer, sjekk at du har sikkerhetsnåler/magneter, klokka er fulladet, tingen til å ha mobilen i er funnet ferm, spillelista er klar. Yr lover 15 grader og sol. Jeg hadde nok løpt i shorts og t-skjorte selv. København halvmaraton var kaldere, det regnet og jeg gikk. Allikevel var lang tights og t-skjorte i varmeste laget.

  • Spis karbohydrater og drikk nok vann/væske! Planlegg hva du skal spise i morgen før løpet. Mange starter ganske sent i morgen. Det er derfor lurt å ha en plan for spisingen. For meg passer det ikke med store måltider senere enn 2-3 timer før. Tenk på hva som passer for deg.

  • Klipp tåneglene. Jeg har personlig erfart at dette er et av de beste tipsene. Det er ikke særlig stilig med blå tånegler, ei heller fravær av tånegler. Løse tånegler er ikke alltid behagelig det heller.

  • Se over ruta og visualiser den. Det gjør det enklere å vite hvor du kan gi ekstra og hvor du bør ta det med ro. Det gir en god følelse å ha kontroll.

I morgen skal du ha det gøy. Vær fokusert på målet (om det er en bestemt tid, å fullføre, ha det moro) bli med på festen (folkehavet, tilskuerne som heier og den gode stemninen) og nyt øyeblikket du krysser mållinjen.

Jeg avslutter med et tips fra pappa: vær sosial, ikke løp fra de andre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar