Kan man trene selv om man er forkjølet? | World of a Runner: Kan man trene selv om man er forkjølet?

tirsdag 1. september 2015

Kan man trene selv om man er forkjølet?


Hvor typisk er det ikke? Midt i oppkjøringen til København halvmaraton blir jeg forkjøla. Det er ikke bare bare å ha barnehagebarn i hus. Men hvordan går det da med treninga? Kan man trene når man er forkjøla, eller bare litt syk?

Først vil jeg presisere at jeg ikke er lege. Men jeg har prøvd å lese meg litt opp på dette for egen del. Begynner jo å merke et visst stress av ikke å kunne gjøre så mye nå. Nå har jeg vært hjemme fra jobb i to dager. Jeg kommer ikke til å trene før jeg er tilbake på jobb igjen. Også yogaen i dag måtte jeg avlyse, for det er umulig å puste gjennom nesa.

Tidligere Olympiatoppen-lege sier følgende i intervju (DN):

  • trening kan stresse immunforsvaret, i alle fall når man trener hardt
  • har du feber eller kjenner deg syk i kroppen, skal man som hovedregel ikke trene
  • mange følger hovedregel om at man kan trene om man er syk fra halsen og opp, men ikke om man er syk fra halsen og ned. Med andre ord behøver ikke en tett nese sette stopper for treningen.
  • det finnes ikke bevis for at en god treningsøkt får sykdommen ut av kroppen (og det kan vel jeg skrive under på for det har jeg prøvd selv)

Han påpeker at å trene med noe mer enn en mindre forkjølelse, kan gjøre vondt verre. Og det er her jeg føler jeg er nå. Så jeg får ligge lavt noen dager til, selv om jeg er superdårlig på å bare være syk og å holde meg i ro. Jeg drikker tè, strikker og leser treningsblader. Så får jeg heller følge rådet om å trene lett i starten og gradvis bygge opp.

2 kommentarer:

  1. Hovedjobben med treninga er jo alt gjort, så eg er sikker på at dette går bra! Eg løp halvmarathon på ein laurdag, og måndagen den veka var eg heime og var sjuk. Det gjekk heilt fint, og eg kom i mål 12 minutter før eg hadde trudd. Ta deg tid til å bli skikkelig frisk, du er alt godt nok trent :) God betring!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for oppmuntrende ord. Jeg lader batteriene og håper jeg i alle fall slipper å løpe med tett nese :)

      Slett