Tips til hvordan kle seg for løpeturer på høsten | World of a Runner: Tips til hvordan kle seg for løpeturer på høsten

onsdag 30. september 2015

Tips til hvordan kle seg for løpeturer på høsten


Endelig er høsten her. Som høstbarn må jeg si at jeg liker denne årstiden veldig godt. Høsten byr på mange gode løpedager i perfekt løpevær. I alle fall her på Østlandet. Jeg liker godt å løpe i rundt 10 grader. Ta deg en løpetur i skogen og nyt naturen skifte fra grønt til en eksplosjon av fantastiske farger.

Men overgangen fra shorts og singlet til lange tights og lue er ikke alltid så lett. Hvor mye skal man kle på seg?

Jeg sjekker alltid gradene før jeg løper ut om jeg ikke akkurat har vært ute. Stort sett tar folk på seg for mye klær heller enn for lite når gradestokken kryper nedover. På fredag var været kjempeflott. Jeg bestemte meg for å ta en liten løpetur i skogen. I skogen kan det være kjøligere enn langs veien. Jeg tok derfor på meg lange løpetights og en tynn løpegenser. Og sko. Alltid sko! Jeg traff på flere i shorts, og noen med jakke og pannebånd. Det siste så fryktelig varmt ut.

Tips til høstens løpeturer:

Over 10 grader

  • Løpetights - gjerne lang, det foretrekker jeg, en 3/4 funker også fint om du lett blir varm.
  • Genser - En langermet treningsgenser. Foreløpig holder jeg meg til de tynneste, gjerne med en glidelås i halsen slik at jeg kan dra den ned om jeg blir veldig varm. Bytt gjerne ut med en litt tykkere om du blir fort kald.
  • På beina - Ullsokker om du blir løpende i regn eller det er vått, ellers vanlige treningssokker
  • Ekstra - en tynn og lett jakke/vest/genser. Blåser det mye kan dette være godt å ha med. Men velg en som er ikke veier mye slik at du lett kan knyte den rundt livet og fortsette løpeturen om du blir for varm.
Tynn jakke med mesh bak gir god lufting, holder vinden ute, men ikke regnet.


Under 10 grader
I tillegg til overnevnte:

  • Overdel - tynn jakke eller vest er et must syns jeg nå. Gjerne en med hette og som er vanntett om det regner ute
  • Lue - vurder pannebånd eller lue
Vanter, lue og hettejakke i gore tex er perfekt for kalde dager og rufsevær


Under 5 grader
I tillegg til overnevnte:

  • Overdel - tynn jakke, vindjakke, gore tex jakke
  • På hodet - lue eller pannebånd
  • I halsen - En buff kan være deilig å ha nå
  • På hendene - tynne hansker, gjerne i ull
  • På føttene - sokker som dekker anklene om det er glippe på buksen holder deg varm
Lue, vanter og buff kan du lett ta av og legg i lommen om det blir for varmt.


HUSK Å VÆR SYNLIG! Høstmørket kommer fort nå og refleksene må frem. Husk også solbriller om du løper på ettermiddagen. Solen står lavt på himmelen og det kan være plagsomt å løpe uten.


Hva løper du i nå på høsten?

Dette er mine tips. Innlegget er ikke sponset 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar