torsdag 29. oktober 2015

Løpegruppe - en perfekt måte å komme i gang på

bilde lånte jeg av tlindgren.blogg.no/. Jeg står ganske på midten, bak, i rosa refleksvest.

Forrige torsdag så jeg på Instagram at Sport1Storgata hadde en løpegruppe på Sognsvann her i Oslo. Helt perfekt. Da hadde jeg gått og hanglet en tre uker med forkjølelse som satt seg ordentlig godt i lungene. Og før det var det jo dette kneet i København, og før det en tidligere forkjølelse. Det har derfor blitt veldig lite løping i det siste. Og det merker jeg godt på både energinivået og generell trivsel. Jeg har blitt vant til å løpe når jeg er litt sliten og vil kople ut.

En lur ting, syns jeg, når man har havnet i en dårlig periode, er å melde seg på en time, lage en avtale, forplikte seg til noe. Derfor var denne løpegruppa perfekt. Jeg postet på IG at jeg ble med (nå er ikke dette noe man må melde seg på, men jeg gjorde det for å heve min egen terskel for å bli hjemme) og laget en avtale med mannen. Jeg tenkte at jeg fikk ta det rolig og teste formen. Fremdeles hostet jeg endel.

På planen stod bakkeintervaller og andre intervaller. Runden var perfekt ettersom det var skogsgrusveier og kneet mitt setter pris på at jeg tar hensyn. Jeg tok det litt rolig i starten. Vi løp ca 2 km med oppvarming før vi kom til bakken. Det var bekmørkt og jeg løp forsiktig bak en som hadde hodelykt. Da vi kom til den like mørke bakken plasserte Thomas (som var med som trener) seg midt i bakken med hodelykt, samt at det var ganske greit å se når flere av de andre løp opp og ned med lyktene. Ingen falt. Ingen ulykker. Det var veldig lurt at så mange også hadde på refleksplagg for da ble man lett synlige for oss som løp, andre mosjonister og syklister. Det er ikke bare på veiene det er viktig å være synlig!


Vi kjørte bakkeintervaller i 20 minutter. Jeg ble sliten nok og formen virket god. Etterpå løp vi et på km til før vi kjørte noen intervaller på et flatt strekke i 10 minutter. Her fikk jeg tatt ut litt mer. Formen var fremdeles god og jeg følte det fløt godt. Noen ganger trenger man å gi formen en ordentlig test, selv om man føler man hangler. Jeg har ikke blitt noe verre etter dette.

Jeg vil absolutt anbefale andre å delta på denne løpegruppen (eller andre). De samles hver torsdag klokken 19.00 ved bommen på Sognsvann. Det er egentlig litt langt unna for meg, men det veier opp at jeg får veldig hyggelig selskap på løpeturene i skogen (jeg tørr ikke løpe her alene). Og sist traff jeg på veldig hyggeli insta-bekjentskap. I dag skal de løpe med staver, og alle får låne gratis av Sport1 (bare man melder ifra på instagram). Det skulle jeg veldig gjerne vært med på (har skikkelig lyst til å prøve å løpe med staver), men familielogistikken går dessverre ikke opp i dag.

Løpegruppa er for absolutt alle nivåer vil jeg si. Jeg tror det var like gøy for de superraske som for baktroppen.


onsdag 21. oktober 2015

Styrke for løpere

De siste par ukene har jeg vært plaget med forkjølelse og har ikke fått løpt. Forkjølelsen har satt seg godt i lungene og da må jeg finne annen aktivitet. I går ble det ukens faste yogaøkt, og i dag ble det styrketrening. Jeg varierer gjerne på øvelsene, men felles for de jeg gjør er at jeg har hentet inspirasjon fra stykretrening for løpere. Sterke ben og kjernemuskulatur holder meg skadefri. De periodene jeg slurver med styrketreningen er også da kneet begynner å krangle. Jeg må innrømme at styrkeøktene hjemme er pliktøkter. Men de tar bare 15-20 minutter og da kommer jeg meg veldig greit gjennom.


Her har jeg strikken rundt leggene og går sidelengs fra den ene siden av stua, til den andre. Jeg tar aldri beina helt sammen men holder et spenn i strikken. Dette hjelper på hoftene og er en av øvelsene jeg fikk av fysioterapauten for å hjelpe kneet.


For å trene magen bruker jeg gjerne rullebrettet til ungene, eller et hjul. Jeg er ikke supersterk i magen og pleier å rulle så langt jeg klarer, stoppe i en vegg og rulle tilbake. Det er magen som skal jobbe.

Bulgarsk utfall. Jeg elsker og hater denne øvelsen. Jeg syns den er pyton å utføre for den er skikkelig tung, men det gir fantastiske resultater.

Jeg gjorde også
  • hip thrust
  • tåhev i et trappetrinn
  • en serie ryggøvelser liggende på gulvet - løfte annenhvert ben og arm, så bare bena, så bare overkroppen og til slutt fly (hvor bare mage og hofter er nær gulvet)
Jeg gjør øvelsene rett etter hverandre i en serie på tre. Denne lille runden tok 20 minutter og passet perfekt i dag.

Bildene er bare illustrasjonsfoto og sier ikke noe om teknikk. Sjekk gjerne utførelse på youtube. Jeg er ingen treningsekspert.

søndag 11. oktober 2015

Hyttetur i Østmarka


I helgen var vi invitert med på hyttetur av Stine og gjengen. De hadde leid gamle Rausjø skole i Østmarka. Noe av det fine med hytta er at det går an å kjøre inn. Med 6 unger og diverse utstyr var det ganske perfekt. Selv gikk Stine og jeg de 4 km inn med de minste jentene i vogn. 


Det var en fin plass, ca midt mellom Rausjø og Børtevann. Vi gikk inn fra Bysetra og det er ikke lange kjøreturen hjemmefra. Vi har vært masse ute. Ungene har spikka, grilla pølser på bålplassen, lekt i skogen, padla kano på Børtevann, lekt i madrassene i sove»salen», spist godteri og brukt utedo for første gang (ikke jeg altså, men ungene). Vi har gått på natursti og ble nesten angrepet av hjortelus. Vi har sovet lite og kost oss med gode venner. Og så har det ikke vært dekning. Og det var også ganske fint.



Denne turen var perfekt for oss som prøver å bli en mer aktiv familie. Dagene er så mye enklere med barn om man bare kommer seg ut. De er fornøyde, vi slipper å aktivisere dem for det ordner de selv og vi kan også nyte naturen. Vi voksne har det også ganske så fint ute. 

Etter en uke med tilnærmet ingen aktivitet syns jeg det var godt å komme seg ut i skogen selv om det ikke ble mye løping. Jeg håper neste uke byr på mindre forkjølelse og noen fine løpeturer.



onsdag 7. oktober 2015

En ny runde...


Høsten. Jeg elsker virkelig denne årstiden. Fargene, den deilig høstsola (når den er her), den friske lufta, ullgenseren, fyr på peisen og rødvin. Og høstforkjølelsen. Jeg syns jeg nettopp har kommet meg fra en runde, før den neste nå slo inn med full kraft. Og det passer så dårlig. Som det alltid gjør. For nå hadde jeg akkurat kommet i gang med løping og styrketrening, og kneet var blitt mye bedre. Jeg har allerede sett meg ut en bra bakke i skogskanten hvor jeg kan kjøre bakkeintervaller fremover. Ettersom kneet tydeligvis ikke er en stor fan av asfalt tar vi det litt rolig på det området fremover. Og jeg har ikke så lyst til å løpe alene langt inne i skogen når det blir mørkt. Men denne bakken er akkurat ved parkeringsplassen, men gir allikevel skikkelig skogsfølelse. Jeg har fått tips om hodelykt fra løpegruppa på Facebook, jeg har kjøpt nye ullvanter fra Milteller og jeg var blitt gira på å komme ordentlig i gang med høstløpinga.

Nå håper jeg det går fort over. I alle fall såpass at jeg er frisk til helga og hyttetur med frk Sørlie og gjengen hennes. Det gleder jeg meg til.