Løpegruppe - en perfekt måte å komme i gang på | World of a Runner: Løpegruppe - en perfekt måte å komme i gang på

torsdag 29. oktober 2015

Løpegruppe - en perfekt måte å komme i gang på

bilde lånte jeg av tlindgren.blogg.no/. Jeg står ganske på midten, bak, i rosa refleksvest.

Forrige torsdag så jeg på Instagram at Sport1Storgata hadde en løpegruppe på Sognsvann her i Oslo. Helt perfekt. Da hadde jeg gått og hanglet en tre uker med forkjølelse som satt seg ordentlig godt i lungene. Og før det var det jo dette kneet i København, og før det en tidligere forkjølelse. Det har derfor blitt veldig lite løping i det siste. Og det merker jeg godt på både energinivået og generell trivsel. Jeg har blitt vant til å løpe når jeg er litt sliten og vil kople ut.

En lur ting, syns jeg, når man har havnet i en dårlig periode, er å melde seg på en time, lage en avtale, forplikte seg til noe. Derfor var denne løpegruppa perfekt. Jeg postet på IG at jeg ble med (nå er ikke dette noe man må melde seg på, men jeg gjorde det for å heve min egen terskel for å bli hjemme) og laget en avtale med mannen. Jeg tenkte at jeg fikk ta det rolig og teste formen. Fremdeles hostet jeg endel.

På planen stod bakkeintervaller og andre intervaller. Runden var perfekt ettersom det var skogsgrusveier og kneet mitt setter pris på at jeg tar hensyn. Jeg tok det litt rolig i starten. Vi løp ca 2 km med oppvarming før vi kom til bakken. Det var bekmørkt og jeg løp forsiktig bak en som hadde hodelykt. Da vi kom til den like mørke bakken plasserte Thomas (som var med som trener) seg midt i bakken med hodelykt, samt at det var ganske greit å se når flere av de andre løp opp og ned med lyktene. Ingen falt. Ingen ulykker. Det var veldig lurt at så mange også hadde på refleksplagg for da ble man lett synlige for oss som løp, andre mosjonister og syklister. Det er ikke bare på veiene det er viktig å være synlig!


Vi kjørte bakkeintervaller i 20 minutter. Jeg ble sliten nok og formen virket god. Etterpå løp vi et på km til før vi kjørte noen intervaller på et flatt strekke i 10 minutter. Her fikk jeg tatt ut litt mer. Formen var fremdeles god og jeg følte det fløt godt. Noen ganger trenger man å gi formen en ordentlig test, selv om man føler man hangler. Jeg har ikke blitt noe verre etter dette.

Jeg vil absolutt anbefale andre å delta på denne løpegruppen (eller andre). De samles hver torsdag klokken 19.00 ved bommen på Sognsvann. Det er egentlig litt langt unna for meg, men det veier opp at jeg får veldig hyggelig selskap på løpeturene i skogen (jeg tørr ikke løpe her alene). Og sist traff jeg på veldig hyggeli insta-bekjentskap. I dag skal de løpe med staver, og alle får låne gratis av Sport1 (bare man melder ifra på instagram). Det skulle jeg veldig gjerne vært med på (har skikkelig lyst til å prøve å løpe med staver), men familielogistikken går dessverre ikke opp i dag.

Løpegruppa er for absolutt alle nivåer vil jeg si. Jeg tror det var like gøy for de superraske som for baktroppen.


2 kommentarer: