Styrke for løpere | World of a Runner: Styrke for løpere

onsdag 21. oktober 2015

Styrke for løpere

De siste par ukene har jeg vært plaget med forkjølelse og har ikke fått løpt. Forkjølelsen har satt seg godt i lungene og da må jeg finne annen aktivitet. I går ble det ukens faste yogaøkt, og i dag ble det styrketrening. Jeg varierer gjerne på øvelsene, men felles for de jeg gjør er at jeg har hentet inspirasjon fra stykretrening for løpere. Sterke ben og kjernemuskulatur holder meg skadefri. De periodene jeg slurver med styrketreningen er også da kneet begynner å krangle. Jeg må innrømme at styrkeøktene hjemme er pliktøkter. Men de tar bare 15-20 minutter og da kommer jeg meg veldig greit gjennom.


Her har jeg strikken rundt leggene og går sidelengs fra den ene siden av stua, til den andre. Jeg tar aldri beina helt sammen men holder et spenn i strikken. Dette hjelper på hoftene og er en av øvelsene jeg fikk av fysioterapauten for å hjelpe kneet.


For å trene magen bruker jeg gjerne rullebrettet til ungene, eller et hjul. Jeg er ikke supersterk i magen og pleier å rulle så langt jeg klarer, stoppe i en vegg og rulle tilbake. Det er magen som skal jobbe.

Bulgarsk utfall. Jeg elsker og hater denne øvelsen. Jeg syns den er pyton å utføre for den er skikkelig tung, men det gir fantastiske resultater.

Jeg gjorde også
  • hip thrust
  • tåhev i et trappetrinn
  • en serie ryggøvelser liggende på gulvet - løfte annenhvert ben og arm, så bare bena, så bare overkroppen og til slutt fly (hvor bare mage og hofter er nær gulvet)
Jeg gjør øvelsene rett etter hverandre i en serie på tre. Denne lille runden tok 20 minutter og passet perfekt i dag.

Bildene er bare illustrasjonsfoto og sier ikke noe om teknikk. Sjekk gjerne utførelse på youtube. Jeg er ingen treningsekspert.

2 kommentarer:

  1. Genialt når man nå skal se på fotballkamp i 90 min:) Dette lar seg vel gjennomføre med et glass vin også;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nettopp det! Jeg er ikke medlem på noe senter og da syns jeg styrke er litt herk. Ellers liker jeg det veldig godt i studio altså. Men det passer alltid med 15-20 min styrke...

      Slett